Преди да започнем новата филмова година, нека хвърлим бърз поглед към старата и прекрасните филми, които видяхме през нея.
В тази класация ще покажем най-добрите ленти на годината според нас, като отбележим, че не сме имали възможност да видим филми като „12 години в робство”, „Всичко е изгубено”, „Тя”, „Джо”, „Небраска”, „Кръвни връзки”, „Само любовниците остават живи”, „Вълкът от Уолстрийт”, „Клубът на купувачите от Далас”, „Американска схема” и много други.
Също така, в класацията не са включени филми като „Джанго без окови” (който щеше да дели първо място с „Гравитация”, както и датския „Ловът”), поради факта, че широките премиери на тези филмите са били през 2012 година. 1. Гравитация - 10/10
Много определения с „най” перфектно биха паснали на космическия шедьовър на Алфонсо Куарон, но по-важно е да споменем, че „Гравитация” скъси разстоянието между екран и зрител както никой филм до сега. Изтънченото съвършенство на изгонените от филмово училище – Куанон и Любезки (заедно със сина на Алфонсо – Хонас Куарон) направиха визуална и техническа революция в киното, както и първият достоен конкурент и наследник на „2001: Една одисея в Космоса” на Кубрик от 1968 г. Сандра Бълок направи ролята на живота си, а Джордж Клууни още повече увеличи световната любов към себе си.
2. Мъд - 10/10
Матю Макконъхи отвори съвсем нова страница в кариерата си с филм, носещ името на героя му. И съвсем заслужено. Най-мъжкият филм, изнесен от деца. Най-добрата история за порастване от много време насам. Вдъхновяваща кинематография от Адам Стоун. Сам Шепърд, по-железен от всякога.
3. Вън от пещта - 9/10
Най-добрият ансамблов състав тази година! Крисчън Бейл с поредната перфектна, затрогваща и много различна роля! Ние го коронясваме за най-добрият жив актьор (дори да е наравно с Лео Ди Каприо), просто защото Даниел Дей-Луис прави прекалено малко филми. Кейси Афлек за първи път прави толкова раздвижена роля, с която напълно заслужава „Оскар“. И отново – иконата на американското независимо кино – Сам Шепърд. Уди Харелсън по-страховит от всякога ... Определяме „Вън от пещта” като филма с най-въздействащи сцени с диалог за тази година. И докато режисьора Скот Купър съзнателно е искал да създаде филм, подобен на любимия си „Ловецът на елени” той е направил нещо много по-силно.
4. Странични ефекти – 9/10
Третата колаборация между супер-сценариста Скот Бърнс и супер-режисьор-оператор-монтажиста Стивън Содърбърг в един от най-силните филми в кариерата му. Омагьосваща и предупредителна музика от Томас Нюман и брилянтен актьорски състав, който изнася изпълнения с обрати, ирония и документална прецизност филм. Ако Содърбърг действително реши да се откаже от киното с този филм, завършекът ще бъде повече от отличен!
5. Съветникът - 9/10
След като сценария на Кормак Маккарти – „Няма място за старите кучета” не успява да си намери път до големия екран, той пренаписва роман, който по-късно е филмиран от братята Коен. Шест години след филма на Итън и Джоел, по екраните излиза нов филм с подобна тематика, който комбинира пагубния мрачен свят на Маккарти с педантичната, чувствителна и детайлна визия на Ридли Скот. С бюджет от 25 милиона долара, Скот събира пет суперзвезди за своя нетипичен и лошо приет филм, който ние харесахме много!
6. Хобит: Пущинакът на Смог - 9/10
Питър Джаксън и огромния му екип ни връща отношението към филмите и вълнението, което сме изпитвали като деца с тази своеволна адаптация по Толкин, която ние мигновено обикнахме повече от всички останали филми на епичния режисьор.
7. Забвение - 8,5/10
Базиран по неиздаден графичен роман на Джоузеф Козински, „Забвение” е много повече класически научно-фантастичен екшън отколкото съвременно комерсиално кино. Много идеен и безкрайно красив, фантастиката с Том Круз е филм, който ще искаме да гледаме отново и отново, или най-малко да си припомняме, чрез вълнуващата музика от френската инди група M83.
8. Преди полунощ - 8,5/10
Завършек на най-истинската и адекватна трилогия в историята на киното прокарваща ни през житейското израстване и промяна на героите, както и на самите създатели на филма, начело с независимия майстор – Ричард Линклейтър и последвани от Итън Хоук и Жюли Делпи (съсценаристи на втория и третия филм). Филм базиран изцяло върху драматургия и диалози, който ни предлага втория най-добър 15-минутен кадър за годината (след началния на „Гравитация“).
9. Z-та световна война - 8/10
Проблемният свръхбюджетен филм на Марк Форстър, базиран по бестселъра на Макс Брукс изглеждаше колебливо преди премиерата си, поради пренаписването на цялото трето действие, преснимането и двукратното преместване на премиерната дата. Но както Брад Пит ни обеща, „Z-та световна война” бе най-динамичният филм на лятото (и на годината) и ни показа, че комерсиалното високобюджетно кино може да бъде изключително качествено, когато е в точните ръце.
10. Синият е най-топлият цвят - 8/10
Въпреки немалката си продължителност и сцените, които можеха да бъдат по-малко порно, „Животът на Адел” или „Синият е най-топлият цвят” е един от най-добрите любовни филми, които някога сме гледали. Жив, естествен и много енергичен. Играта на Адел Ексархопулос и Леа Сейду е толкова важна за филма, че журито в Кан за първи път решава да присъди „Златната палма“ не само на режисьор, но и на двете актриси. Специално споменаване:
Затворници Най-добрата оферта Това е краят С пълна газ Стар Трек: Пропадане в мрака Великият Гетсби
Най-слабите филми на 2013 г.
1. Чистката 2. Тексаско клане 3D 3. Тежка сватба 4. Пълен т*шак 5. Джобс 6. Код Олимп 7. Бързи и яростни 6 8. Мама 9. Кръв и пот 10. Батман: Черният рицар се завръща част 2
Според мен Z-та световна война не трябва да присъства в този списък. Мисля, че е един от слабите филми през 2013-та. Като мое лично мнение бих добавил и това, че Пущинакът на Смог трябва да бъде по-нагоре в класация. Леко по-слаба част от първата, но пък HFR компенсира.
За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.
1 гласа
Според мен Z-та световна война не трябва да присъства в този списък. Мисля, че е един от слабите филми през 2013-та. Като мое лично мнение бих добавил и това, че Пущинакът на Смог трябва да бъде по-нагоре в класация. Леко по-слаба част от първата, но пък HFR компенсира.